رادین میرزاییرادین میرزایی، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه و 24 روز سن داره

رادین گل بی همتای زندگی

رادین در شب یلدا 92 و اموزش یک دسر خوشمزه توسط رادین

1392/10/7 18:40
نویسنده : مادر رادین
1,750 بازدید
اشتراک گذاری

 

شعر کودکانه برای شب یلدا

سی ام آذره و یک  شب زیبا

یه  شب بلند به اسم شب یلدا


شب شب نشینی و شادی و خنده

شبی که واسه ی همه خیلی بلنده


همه ی اهل خونه خوشحال و خندون

آجیل و شیرینی و میوه  فراوون


شب قصه گفتن و یاد قدیما

قصه ی لحاف کهنه ی ننه سرما


شب یلدا که سحر شد،فصل پاییز میره

جای پاییز رو زمستون می گیره


ننه سرما باز دوباره برمی گرده

کوله بارش رو پر از سوغاتی کرده

 

 

در لغت نامۀ دهخدا ، یلدا به معنی زایش و تولد است، این شب بلندترین شب سال است که خانواده های ایرانی دور هم جمع میشوند و میوه و آجیل مخصوص این شب را میخورند. سنت شب یلدا البته فقط به خورد و خوراک ختم نمیشود، نشان به این نشان که فال حافظ، همیشه وسط مجلس است. به هرحال، چیزی که بیشتر از همه ما را یاد شب یلدا میاندازد، خوراکی هایش است. چیزی که نمیشود به راحتی از کنارش گذشت. میگویند این جشن به دوران پیش از زردشت برمیگردد و پس از یک شب دراز، که خورشید بالا می آمد تولد دوباره اش را جشن میگرفتند.

خوردنی های این شب چله ، هندوانه، انگور، پسته، انار، فندق، نخودچی و کشمش، توت و انجیر، ازگیل و … است. 

خواص بعضی از خوردنی های شب یلدا

هندوانه : این که وسط آن همه میوه زمستانی هندوانه سر سفره شب یلدا چه کار میکند ؟ حکمتی دارد، قدیمی ها معتقدند که با خوردن این میوه آبکی و سرد، آن هم در آستانه سرما ، انگار که خودشان را واکسینه کرده باشند، دیگر سوز سرما به تنآنها نخواهد نشست. هندوانه از تنگ شدن دیواره عروق جلوگیری میکند تا شخص به بیماری های قلبی و سکته مبتلا نشود

بادام زمینی : این ماده غنی از ویتامین ب و ای است. از گرفتگی عضلات حین انجام ورزشهای سنگین جلوگیری میکند. پتاسیم موجود در آن آب بدن را تنظیم میکند.

پسته : چربی پسته از نوع غیراشباع است که برای قلب و عروق مفید است. به علت وجود آهن زیاد در پسته آن را به افراد مبتلا به کم خونی، و خانمهای باردار توصیه میکنند و حتی از نظر میزان کلسیم غنی می باشد.

گردو : سردرد را معالجه میکند. منبع خوبی از کلسیم، فسفر و پتاسیم و ویتامین ای است.

تخمه آفتاب گردان : خاصیت ضدسرطانی دارد، غنی از پتاسیم، فسفر، آهن و کلسیم است. پر از ویتامین ای است که از بروز سکته های قلبی جلوگیری میکند.

ازگیل : ازگیل میوۀ درختی است که سرشار از ویتامینهای ب و ث ، قند میباشد. ازگیل وقتی باید خورده شود که کاملا روی درخت رسیده باشد و در این وقت است که این میوه در زمستان میوه لذیذ و خوشمزه ای میشود.

 

و اما شب یلدا و تلاش رادین برای این شب زیبا

مامان شبنم و رادین برای این شب در کنار همدیگه مشغول تدارک برای این شب بودیم و کلی با هم تلاش کردیم تا این شب هم مثل شبهای سالهای دیگه جدید و نو باشه و تجربه ای جدید و خاطره انگیز برای گلم باشه .

در ابتدا قرار بود که این شب را در منزل مامانی به همراه خاله و دایی ها و باباسی باشیم به خاطر این که مامانی برای انجام کاری به شمال رفته بود و بقیه تنها بودند  و ما برای این که تنها نباشند قرار شده بود بریم تهران منزل مامانی و تدارکات شب یلدا را در ان جا ببینیم .اما مامانی   شب قبل از شمال آمد و ما هم خیالمون راحتتر شد که بقیه تنها نیستند و بنا به رسم امسال تصمیم گرفتیم بریم  منزل آقا جون و شب یلدا  را در کنار اونها  خوش باشیم آخه اونها هم تنها بودند و فردا شب بریم تهران  .

 درخانواده ما هر سال دو شب یلدا را جشن می گیریم یکی با خانواده بابا علی و یکی با خانواده مامان شبنم تا هیچ کس هیچ  ناراحتی و دلخوری از ما نداشته باشه و در کنار هر دو خانواده ها که بسیار عزیز و مهربان هستند خوش بگذرونیم و ساعات به یاد ماندنی را سپری کنیم .

من و رادین بعد از انجام کارهای روزمره مشغول درست کردن دسر شب یلدا شدیم و عزیز مامان هم خیلی بهش کمک کرد یعنی در اصل تمام کارها را رادین جون انجام داد این دسر  یک دسر ترکیبی با ژله انار و بیسکویت است که به نظر من جدید  و تازه است و خیلی هم خوشمزه و مناسب برای همه حتی بچه هاست .البته شب یلدا تولد آقا جون هم هست  و من و رادین دوست داشتیم یک کیک خونگی هم برای آقا جون درست کنیم که به علت عدم نبود  مواد  اولیه کیک مورد نظر و این که هوا خیلی سرد بود و نمی تونستیم با همدیگه بریم خرید  و بابا علی هم دیر آمد نتونستیم وسایل را تهیه کنیم و فقط به این دسر بسنده کردیم امیدوارم شب خوبی را داشته باشیم .

مراحل درست کردن این دسر خوشمزه شب یلدا را به همراه عکسهای رادین نازنینم توضیح می دهم تا شاید مد نظر عده ای از مادر های عزیز قرار بگیره :

از این نظر که مواد اولیه ان برای کودکان مفید هست می تونه دسر خوشمزه ای برای کودکان دلبند مادر ها باشه :

یک بسته بیسکویت دایجستیو ( ساقه طلای ) را با میکسر خوب  به صورت پودر در اورید 

 عشق مامان داره بیسکویت ها رو خرد می کنه بعد از خرد شدن وقتی به صورت پودر  در آمد بیسکویتها را در ظرفی که می خواهید دسر را در ان درست کنید بریزید و 250 گرم کره را اب کرده و به بیسکویت ها اضافه کنید و با  ته قاشق خوب فشار دهید تا کاملا سفت شود .

من برای سفت شدن بیسکویتها کمی عسل هم  بر روی  انها ریختم و سپس روی آنها را با قاشق صاف کنید ( البته در دستور نبود و من خود به تجربه عسل ریختم و خیلی هم خوب در امد و باعث شد بیسکویت ها  در  سر اخر خوب برش بخورد ) حالا ظرف را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا خوب خود را بگیرد

 سپس یک بسته ژله انار را با یک لیوان آب جوش  حل کرده و سپس به دو قسمت در ظرف جدا گانه تقسیم  کنید

 یکی از ظرفهای ژله را بردارید و  دو بسته دنت وانیلی و یا عسلی و حتی اگر در دسترس نبود بستنی سنتی  یا وانیلی را به آن اضافه کنید قبلا باید  دمای بستنی  به دمای اتاق رسیده باشد و یخ زده نباشد و اگر عجله دارید به مدت 10 ثانیه بستنی را در مکروفر بگذارید تا آب شود

 

 سپس مواد را خوب مخلوط کنید و به هم بزنید  همانطور که رادین عزیزم این کار رو می کنه

 

 بعد از یک ساعت ظرف بیسکویتها را برداشته و مخلوط بالا را روی ان بریزید .

قربون دستهات برم که این قدر با مامان همکاری می کنی

 

 دوباره  ظرف را در یخچال بگذارید حدود نیم ساعت  و یا یک ساعت کافی است تا خوب سفت شود

 حالا بعد از سفت شدن لایه بعدی را که همان ظرف ژله دوم بود را با نصف لیوان آب سرد مخلوط کرده و بر روی دسر بریزید مراقب باشید تا آب سرد زیاد نباشد که ژله شل می شود

  ظرف را در یخچال گذاشته تاکمی روی ان سفت شود بعد از نیم الی یک ساعت که کمی روی آن بسته شد

 یک عدد انار را که قبلا دانه کردید ر ا روی مواد بریزید و دوباره در یخچال بگذارید تا خود را بگیرد

 اینم عکس رادین گل و نازنین با دسر انار و بیسکویتش که زحمت زیادی براش کشیده

 

  عزیزم نمی گذاره از دسرش عکس بگیرم

اینم عکس دسر شب یلدا که در دو روز متفاوت به همین روال و با همکاری بیدریغ پسر عزیز و دلبندم تهیه شد یکی برای خانواده میرزایی ویکی برای خانواده شعبانزاده

نوش جان همه عزیزان امیدوارم دلچسب بوده باشه

از زحمات شما پسر مهربان و دوست داشتنیم  هم سپاس گذارم که در این دو روز مامان را تنها نگذاشتی و در تهیه دسر همیاری کردی  دوستت دارم امیدم

 در راه رفتن تصمیم گرفتیم یک کیک هم به مناسبت تولد آقا جون بخریم چون نتونستیم به دلایلی که در بالا گفتم درستش کنیم اینم عکسهای شب یلدا که برای آقا جون تولد گرفته بودیم .

از زحمات مامان جون  و آقا جون ؛ مامانی و باباسی  هم تشکر می کنیم که  برای ما شب های خوبی را تدارک دیدند . از مامانجون برای خورشت کرفسش و از مامانی برای پلو ماهیش .خیلی ساعات خوشی را در هر دو شب در کنار بقیه  گذراندیم .همه چیز خوب و به جا بود . چه خوراکی های خوشمزه ای از هندوانه گرفته تا کدو و لبو و اجیل .....

البته یک تشکر بسیار  بزرگ به رادینم که پسر بسیار بسیار فهمیده و باشعوری هست و در خوردن هیچ کدام از خوراکی ها زیاده روی و پرخوری نکرد

اینم چند عکس از تولد آقا جون مهربون :

 

 

 به رسم یادگاری هدیه کوچیکی برای رادینم از طرف مامان شبنم و بابا علی تهیه شد به خاطر اینکه خیلی به مامانش کمک کرده و هم پرخوری و زیاده روی در هر دو شب  یلدا نکرد  و به رسم یاد بود عروسک مورد علاقش وووووووووووووووووووودی تقدیم می شه  حالا در فرصتهای بعدی هم بازیهای وووودی هم را برای پسر عزیز تر از جانم می خرم هرچند برای اینکه جسیییییی را نگرفته بودم خیلی ناراحت شدی و  هر چی برات توضیح می دادم چند تا اسباب بازی فروشی را رفتم ولی پیدا نکردم راضی نمی شدی بهر حال قولش را از من گرفتی . 

عزیزم با دیدن هدیش خیلی خیلی ذوق کردی الهی همیشه خدا این توانایی را به من بده تا سورپرایز ها ی جالب برات داشته باشم

همانطور که در عکس مشخصه پسر نازنینم  با دیدن ووودی خیلی خیلی خوشحال شد قابلت رو نداره گل پسر

 

قربونه خنده قشنگت بره مامان

و بدرود تا  یلدای سال بعد،باشد تا هر شب شما عزیزان یلدایی باشد .

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)